Ja till eFaktura är en ny funktionalitet i e-fakturatjänsten , där du som privatperson har möjlighet att med ett klick anmäla dig till att ta emot e-fakturor från alla de företag som är anslutna.
I stället för att registrera dig hos exempelvis mobiloperatören, energibolaget och streamingtjänsten, klickar du på ”Ja till eFaktura” en enda gång.
Det sker en succesiv anslutning av nya företag i tjänsten, och det gör att det hela tiden tillkommer nya fakturautställare som har möjlighet att skicka e-fakturor till dig.
Så skaffar du Ja till eFaktura
- För att anmäla dig till Ja till e-faktura måste du ha internetbanken eller appen.
- Du anmäler dig till tjänsten under Betala och överföra - e-faktura - Tjänster
Vad händer när jag anslutit mig till Ja till eFaktura?
När du ansluter dig till Ja till eFaktura så kommer du per automatik få e-fakturor från alla de företag som erbjuder tjänsten till sina kunder. Det betyder att alla företag du har en affärsrelation med och som är anslutna till tjänsten kommer att ha möjlighet att skicka e-fakturor till dig. Du behöver inte göra enskilda anmälningar till dessa företag.
Varför får jag inte e-fakturor från alla företag trots att jag är anmäld till Ja till eFaktura?
Det kan bero på att företaget inte har anslutit sig till tjänsten än, eller att de är kunder i en annan bank som inte erbjuder Ja till eFaktura. I dessa fall behöver du fortfarande göra en enskild anmälan för att ta emot e-fakturor från just det företaget.
Vad händer om jag vill avsluta Ja till eFaktura?
Du kan alltid tacka nej till Ja till eFaktura, det gör du enkelt direkt i din internetbank eller app. Om du väljer att tacka nej, kommer du fortsättningsvis få in e-fakturor från företag du fått e-fakturor från tidigare, men du kommer inte få in e-fakturor från nya företag per automatik. Om du även vill ta bort möjligheten att få e-fakturor från befintliga företag, behöver du ta bort dem i din lista över tillagda företag.