(E) Environmental sustainability / Miljöaspekten
Miljöaspekten omfattar skydd av miljö och att minska negativ klimatpåverkan, samt den miljö- och klimatrisk Banken och dess kunder exponeras för. Det omfattar den direkta påverkan Banken har på miljön och den indirekta påverkan som sker genom våra intressenter. Det är allt från energiförbrukning, klimatförändringar och minskning av pappersförbrukning till avfallshantering.
(S) Social sustainability / Sociala aspekten
Den sociala aspekten avser den påverkan Banken har på samhället i stort, så som arbetsmiljö, etik och moral och vårt sociala ansvarstagande. Det omfattar både den direkta påverkan banken har på de sociala aspekterna och den indirekta påverkan som sker genom våra intressenter. Banken ska vara med och möjliggöra god social tillvaro både internt och i samarbete med våra intressenter. Med sociala aspekter avses bland annat mänskliga rättigheter och jämställdhet. Läs mer om vårt samhällsengagemang.
(G) Governance / Bolagsstyrningsaspekten
Bolagsstyrningsaspekten avser allt från organisatorisk styrning, interna processer, policyer, instruktioner till regelverk och ramverk. Transparens är en viktig faktor, och att Banken identifierar och hanterar intressekonflikter och följer lagar och regler. För att integrera hållbarhet i samtliga delar i verksamheten behövs en tydlig styrning och ett samspel tvärfunktionellt i organisationen. Förutom den interna styrningen är det viktigt att Bankens företagskunder också har välfungerande processer och är transparenta och följer lagar och regler.