Bedrägeri — skydda dig mot bedrägerier
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter. Och ta det lugnt! Bedragare vill ofta få saker att verka brådskande så att du blir stressad.
Agera snabbt vid bedrägeri
Varningstecken!
Aktuellt
3 sätt att skydda dig mot bedrägerier
-
Använd aldrig Mobilt BankID eller säkerhetsdosa om någon oväntat kontaktar dig.
-
Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
-
Kontrollera och läs alltid texten som visas innan du loggar in eller godkänner något.
Om någon erbjuder dig hjälp
- Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet.
- Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande.
- Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig i förskott.
Vanliga bedrägerier - och hur du undviker dem
Via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)
Via e-handelssajter
Via telefon (vishing)
Andra typer av bedrägerier
Mer information, tips och guider
Skaffa dig kunskap
Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.
Stoppa bedragaren
Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.
Sprid kunskaper
Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.