Du kan skaffa appen på följande sätt:
– Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
– Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.
Vill du logga in? Du behöver byta webbläsare
Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Du kan skaffa appen på följande sätt:
– Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
– Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.
Appen finns för iPhone- och Androidmobiler samt för iPad. Du behöver ladda ner Ölands Banks app till din mobiltelefon. Det gör du via App Store om du har en iPhone, eller via Google Play om du har en Android.
Logga in i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. För att kunna betala räkningar i appen och göra överföringar till andras konton, behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning i internetbanken.
Appen är i grunden kostnadsfri. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton krävs att du har tjänsten internetbetalning i internetbanken, det kostar 175 kronor per år. I kunderbjudandet Nyckelkund, Nyckelkund Mer och Premium ingår tjänsten internetbetalning.
Du behöver ha fyllt 18 år för att använda appen. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.
Digital Support kan hjälpa dig med guidning och frågor kring appen.
För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version eller senare i 12.5 iPhone och version 6.0 eller senare i Android.
Krav för appen:
iPhone: iOS version 12.5 eller senare
Android: Android version 6.0 eller senare. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare.
För att se vad du har för version av operativsystem:
För iPhone: välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 12.5.
För Android: Det kan skilja från telefon till telefon hur du ser vilken version av operativsystem du har i din Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 6.0.
Appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler samt för iPad.
Ja, genom att ladda ner Sparbanken-appen kommer du åt ditt engagemang och kan använda appen. Som sparbankskund kan du inte använda Swedbanks app utan istället laddar du ner Sparbanken-appen.
Gå in på App Store eller Google Play och ladda ner Sparbanken-appen. Vi rekommenderar att du först tar bort den gamla mobilbanksappen innan du installerar den nya. När du öppnar upp appen för första gången väljer du vilken sparbank du tillhör.
Ja, du behöver både ladda ner båda apparna. Du använder Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbankens app för att komma åt ditt engagemang i en sparbank.
– Mobilt BankID – möjliggör att betala räkningar och göra överföringar till registrerade mottagare. Har du aktiverat Mobilt BankID för utökad användning kan du även lägga till nya mottagare.
– Säkerhetsdosa – möjliggör att betala räkningar, lägga upp nya mottagare och göra överföringar till andras konton.
Alla banker i EU måste av säkerhetsskäl automatiskt logga ut kunder vid inaktivitet efter 5 minuter. Tiden innan du automatiskt loggas ut har därför minskat till 5 minuter från tidigare 15 minuter. Det här gäller för kontoinformation och betalningar.
Det enda du behöver göra är att aktivera Utgiftskollen genom att ge ditt samtycke till tjänsten. Välj Utgiftskollen i appens meny för att komma igång med tjänsten.
Nej transaktioner som kategoriserats i den tidigare Utgiftskollen följer inte med.
I kontohistoriken kan du söka på text, belopp eller datum. Till att börja med är sökfunktionen begränsad till den senaste tidens transaktioner men kommer att utökas allt eftersom.
Nej i dagsläget går det inte att se transaktioner för kreditkort. Det kommer att bli möjligt längre fram.
Nej i dagsläget är det kalendermånad som du kan välja. Vi ser över möjligheten att välja din egen period i en senare version.
Gå in under Inställningar i appens meny och välj Godkännanden och val - Godkännande för digitala tjänster. Du avaktiverar genom att ta bort ditt samtycke för Utgiftskollen. Menyvalet Utgiftskollen kommer att finnas kvar om du i framtiden vill börja använda tjänsten igen.
Ja, du kan betala räkningar och e-fakturor direkt i appen.
Kameran behöver ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.
För att arkivera en e-faktura trycker du på knappen Arkivera som visas på sidan Ny betalning. Dina e-fakturor arkiveras i 18 månader, lika länge som i internetbanken.
Ring 08 - 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt. Ringer du från utlandet är numret +46 8 411 10 11.
Du ser hur mycket du har tillgängligt på ditt kreditkort under ekonomisk översikt genom att expandera menyraden för Betal- och kreditkort.
Ring 0771 - 48 00 40 för frågor gällande transaktioner eller faktura. Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.
Om ditt kortnummer är helt dolt så innebär det att du inte har något kort som är aktivt. För vidare hjälp ring kortservice på telefonnummer 0771- 48 00 40.Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.
För Visa Business Card finns en egen app (VBC) för nedladdning på App Store och Google Play. Med appen får du snabbt och enkelt reda på aktuellt saldo, senaste fakturorna och dina genomförda transaktioner.
Genom att välja Bekvämt fondval på sidan Inspiration presenteras ett urval av fem basfonder som är till för dig som vill ha ett enkelt fondsparande. Du väljer den fond som har den risknivå du är bekväm med och som passar din spartid. Du slipper söka igenom hela fondlistans utbud, vi sköter förvaltningen åt dig.
Har du inget fondkonto hos Ölands Bank, välj Spara och placera, Öppna nytt sparande och välj Fondkonto. Gå sedan in på det fondkonto du vill föra över fonderna till. Tryck på Flytta hit fonder. Observera att fonderna måste finnas i vårt fondutbud för att de ska gå att föra över till Ölands Bank.
Ja, du kan ta bort ditt sparmål i detaljvyn för sparmålet.
E-sparkonto, Premiumkonto, PB-konto,Sparkapitalkonto eller Framtidskonto. Men du kan endast öppna E-sparkonto i appen.
Ja det kan du. Enklast genom att trycka på knappen Snabbspar.
Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen.
Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera.
Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din app, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.
För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.
För att utföra uppdrag som innebär att du flyttar pengar från dina konton till någon annan behöver du godkänna uppdragen med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.
Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon. Det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Ölands Bank frågar aldrig om dessa uppgifter.
För att upprätthålla säkerheten i din mobiltelefon, kan du göra följande:
– Uppdatera alltid till den senaste versionen av operativsystemet till din mobiltelefon.
– Ladda bara ner appar du aktivt sökt efter och via de officiella marknadsplatserna App Store för iPhone och Google Play för Android. I Android ska du inte tillåta mobilen att ladda ner program från okända källor. För att undvika det, se till att ”Okända källor” inte är iklickad i din Android under Meny -> Inställningar -> Program.
– Ha lösenordsskydd påslaget på din mobiltelefon.
– Roota eller jailbreaka inte din mobiltelefon då det sätter telefonens säkerhet ur spel.
Appen behöver få tillgång till din telefonbok när du väljer att lägga till ny mottagare från kontaktboken när du laddar kontantkort. Appen använder endast den kontakts mobilnummer vars kontantkort du vill ladda.
Ölands Bank har inte några planer just nu på att lansera en app för Windows Phone. Vi har en ständig bevakning av hur marknaden för smarta mobiltelefoner utvecklas och jobbar intensivt med att tillfredsställa våra kunders behov. Därför tittar vi just nu på hur en lösning som funkar för kunder som har andra operativsystem än Android och iPhone ska se ut i framtiden.
Appen behöver tillgång till specifika funktioner i din mobil eller iPad för att olika tjänster ska fungera rätt.
– Spela in ljud och bild krävs för att kunna använda appens skanner.
– Läsa alla konton och adresser krävs för att kunna ladda kontantkort i appen.
– Kolla om samtal pågår och ringa samtal krävs för att kunna ringa kontor, Kundtjänst eller spärrservice från appen.
– Läsa Google-inställningar har att göra med Google Play Services som krävs för Google Maps.
– Tillgång till fotoalbum krävs för tjänsten Kort på kort.
– Läsa innehåll på USB-enheten behövs för att kunna läsa från extern enhet (till exempel hämta en bild från en USB-enhet eller från Dropbox).
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies