Hoppa till huvudinnehåll

Ung Ekonomi - årskurs 3

Vad gör en bank? Vilka jobb finns det på en bank? När kan barn få ett bankkort?

Eleverna i grundskolan årskurs 3 har många frågor och dessa försöker vi svara på. Vi pratar om vad saker kostar och gör uppgiften ”kostnadsstegen” tillsammans.

Innehåll för årskurs 3

  • Föreläsning om grundläggande ekonomi

    Banken besöker eleverna i skolan och föreläser om grundläggande ekonomi. Vi berör ämnen som olika typer av inkomster, utgifter, budget, spara, låna och olika betalsätt. Hur lär man sig värdet av pengar när de flesta är digitala? Hur får man pengar och vad händer när de är slut? Syftet är att eleverna skall få kunskap om dessa ämnen och att få upp ögonen för vad en bank är och vad den gör.

  • Workshop - Kostnadsstegen

    I slutet av föreläsningen får eleverna arbeta i mindre grupper med uppgiften "kostnadsstegen". Eleverna uppgift är att placera olika kostnader i förhållande till varandra, från billigast till dyrast. Eleverna samarbetar och får diskutera för att komma fram till en lösning. När alla grupper har slutfört uppgiften avslutas workshopen med att bankrepresentanten går igenom de rätta svaren och eleverna får dela med sig av sina tankar efter att ha fått rätt svar.

Bra att veta - för dig som lärare

Inför besöket rekomenderar vi att tillsammans med din klass, se filmen ”Vad gör en bank?”. Diskutera gärn kring eleverna reflektioner efter filmen.

Exempel på frågeställningar:

- Fick ni veta något nytt om vad man gör på en bank?

- Vilka olika saker kan man få hjälp med på en bank?

- Vilka yrken/jobb pratade de om i filmen?

- Vad gör man på de olika yrken/jobben?

- Vilka olika sätt att få in pengar nämns i filmen?

Du som lärare känner din klass bäst och för oss som kommer på besök från banken underlättar det om du i förväg berättar om det finns några speciella omständigheter att ta hänsyn till.

I besöket ingår också en gruppuppgift och det underlättar då om du som lärare innan besöket förberett fungerande grupper om 3-5 elever.