Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Så förverkligar du din affärsidé

Från ritbordet till drömmen om en exit. Även om varje entreprenörsresa är unik – här är några av faserna som många bolag går igenom.
”Var ihärdig, att bygga bolag är ett maraton”, säger entreprenören Caroline Walerud.

Att förverkliga sin idé och bygga bolag är inte bara en dans på rosor.

Caroline Walerud*, medgrundare av 3D/AI-bolaget Volumental, vet.

”Det är en massa kriser. Man kommer stöta på personer som inte gillar ens idé, som tycker att man borde ta ett vanligt jobb. Det kommer vara så mycket krångel längs vägen”, säger hon.

Och för att hylla just entreprenörskap har Swedbank två år i rad genomfört entreprenörstävlingen Swedbank Rivstart. I februari 2019 stod tio vinnare på scen och belönades med upp till 500 000 kronor och ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram.

”Men entreprenörskap är det roligaste sättet att jobba på som jag vet. Att få jobba med kul människor i häftiga projekt, och lösa riktiga problem.”

*Caroline Walerud var med i den meriterade jury som 2017 valde ut de vinnande bidragen. Även om varje entreprenörsresa såklart är unik tycker hon att man ändå kan ringa in några faser som många bolag går igenom. 

Flera studier kring företagarnas välmående finns refererade i Larsson och Thulin (2017): Life satisfaction of necessity and opportunity entrepreneurs in 70 countries. Working Paper 2017:55. Entreprenörskapsforum

  1. Startfasen/Den sökande fasen

    Vad är grejen?

    Du har en idé eller en vision – och nu handlar det om att provtrycka den. Att närma sig marknaden, sondera intresset och värdera potentialen i det som hittills levt sitt liv på ritbordet.

    Än så länge har ditt kassaflöde inte tagit fart. I de allra flesta fall är det svårt att få in kapital från ett riskkapitalbolag i den här fasen. Får du in extern finansiering handlar det om affärsänglar. De större riskkapitalbolagen vill ofta se mer av riktningen och potential.

    Vad ska man tänka på?

    ”Se till att din idé löser ett problem som är viktigt nog för din kund. Ett problem som är topp tre, något som håller din tänkta kund vaken på natten. Om ni gör det så blir det så mycket lättare att både sälja och skala i nästa steg”, säger Caroline Walerud.

  2. Utvecklingsfasen

    Vad är grejen?

    Jojo, nu börjar det hända grejer!

    Du har etablerat kontakt med kunder, och tillsammans med dem utvecklar och förfinar du din produkt eller tjänst.

    Det är nog fortfarande ingen lönsam business. Men du har ett visst kassaflöde, som gör att du kan fortsätta utveckla. Med andra ord: Du börjar växa.

    I den här fasen är teamet viktigt, vilka personer och kompetenser du rekryterar – och du ska helst anställa personer som är bättre än vad du själv är. Du kommer behöva släppa delar av din kontroll, och det är en av de största utmaningarna med den här fasen; att hitta rätt kompetens OCH våga släppa. Att omdefiniera sin egen roll kan vara svårt.

    Vad ska man tänka på?

    I takt med att ni växer, blir kulturen en allt viktigare faktor. Att mål och vision är förankrat hos alla medarbetare, så att ni drar åt samma håll.

    ”Saknar man ett gemensamt syfte kan det bli svårt. Någon kanske går hem klockan fyra. Någon annan anser att alla ska jobba 24/7. Någon vill tjäna en massa pengar, någon annan vill uträtta saker som är bra för världen. Om man istället pratar om kultur och syfte tidigt och ofta, så har man mer sammanhållning och resiliens när det blir tufft”, säger Caroline Walerud.

     

  3. Tillväxtfasen

    Vad är grejen?

    Yes! Ni är etablerade på marknaden, har upparbetade kunder och intrimmade medarbetare som hanterar mycket av den dagliga driften – minst lika bra som du själv hade gjort, dessutom.

    Omsättning och marginal börja landa in på trevliga nivåer. Du och ditt team har verkligen tagit bolaget till nästa nivå. Här vill alla hamna. Nu börjar man se lönsamhet. Och framöver vill du kanske göra en exit. Den kan ju se väldigt olika ut, vissa blir uppköpta, andra slutar på börsen eller köps ut av partners.

    Vad ska man tänka på?

    ”Tro aldrig att det är klart. Absolut ska man fira framgångar, men det är nyttigt att det alltid finns en oro som maler i bakhuvudet: det här kan försvinna väldigt snabbt om vi inte fortsätter att jobba hårt. Det är en jobbig känsla, men också en väldig drivkraft. Att hela tiden fortsätta utvecklas”, säger Caroline Walerud.